اخبار

دانشگاه نسل چهارم، دانشگاه حل مسئله است

دانشگاه نسل چهارم، دانشگاه حل مسئله است
دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه دانشگاه نسل چهارم، دانشگاهی است که در آن دانشجویان، اساتید، کارکنان و سایر ذینفعان در یک فضای تعاملی و مشارکتی با یکدیگر همکاری می کنند تا دانش و مهارت های مورد نیاز جامعه را تولید کنند
1402/10/17 عمومی



دانشگاه نسل چهارم، دانشگاه حل مسئله است

دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه دانشگاه نسل چهارم، دانشگاهی است که در آن دانشجویان، اساتید، کارکنان و سایر ذینفعان در یک فضای تعاملی و مشارکتی با یکدیگر همکاری می کنند تا دانش و مهارت های مورد نیاز جامعه را تولید کنند و توسعه دهند  گفت: در این دانشگاه، اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دکتر قناعتی تمرکز بر حل مشکلات جامعه را یکی از ویژگی های دانشگاه نسل چهارم عنوان کرد و افزود: دانشگاه نسل چهارم، دانشگاه حل مسئله است. دانشگاه باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد. این دانشگاه، مشکلات جامعه را شناسایی می کند و با استفاده از ظرفیت های علمی و پژوهشی خود، به حل این مشکلات می پردازد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تمرکز بر مهارت های خلاقانه و نوآورانه را برای حل مشکلات جامعه ضروری دانست و گفت:دانشگاه نسل چهارم، دانشگاه خلاقیت و نوآوری است. این دانشگاه، به تربیت دانشجویانی می پردازد که این مهارت ها را داشته باشند و بتوانند در حل مشکلات جامعه نقش ایفا کنند به همین دلیل، این دانشگاه باید بر تربیت دانشجویانی با مهارت های خلاقانه و نوآورانه تمرکز کند.

دکتر قناعتی «تمرکز بر مشارکت» را ویژگی دیگر دانشگاه نسل چهارم بیان کرد و گفت: مشارکت همه ذینفعان، از جمله دانشجویان، اساتید، کارکنان و سایر افراد جامعه، در فعالیت های دانشگاه، ضروری است.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بحث اخلاق حرفه ای را یادآور شد و افزود: دانشگاه، نهادی است که وظیفه تربیت انسان های شایسته را بر عهده دارد. بنابراین، اخلاق حرفه ای باید یکی از پایه های اصلی دانشگاه باشد. اخلاق حرفه ای، به معنای رعایت اصول و ارزش های اخلاقی در انجام فعالیت های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی است. ترویج اخلاق حرفه ای در دانشگاه، به ایجاد فضایی سالم و با نشاط در دانشگاه، حفظ اعتبار و جایگاه دانشگاه و تربیت دانشجویان اخلاق مدار و مسئولیت پذیر کمک می کند.

وی به اخلاق حرفه ای در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: اخلاق در آموزش به معنای رعایت اصول و ارزش های اخلاقی در انجام فعالیت های آموزشی است. این اصول و ارزش ها شامل مشارکت و همکاری اساتید و دانشجویان و احترام به یکدیگر و صداقت و درستی در تدریس و یادگیری است.

دکتر قناعتی مسئولیت پذیری اساتید و دانشجویان در قبال یکدیگر و جامعه را جزو اصول اخلاق حرفه ای در حوزه آموزش و ایجاد فضایی سالم و با نشاط در دانشگاه بیان کرد و گفت:

اساتید دانشگاه، الگوهای اخلاقی برای دانشجویان هستند. بنابراین، رعایت اخلاق حرفه ای در حوزه آموزش، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دانشجویان، هم آینده سازان کشور هستند. بنابراین، تربیت آنها در فضایی اخلاقی ضروری است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اصول اخلاق حرفه ای را در حوزه درمان برشمرد و گفت:

احترام به بیمار، رعایت محرمانگی و عدالت در ارائه خدمات درمانی از اصول مهم اخلاق حرفه ای در حوزه درمان است که به حفظ اعتبار و جایگاه دانشگاه کمک می کند. پزشکان و کادر درمان، مسئولیت سنگینی بر عهده دارند در عین حال آنها باید در انجام فعالیت های درمانی، اصول و ارزش های اخلاقی را رعایت کنند. اخلاق حرفه ای، از پایه های اصلی دانشگاه نسل چهارم است و ترویج اخلاق حرفه ای در حوزه آموزش و درمان ضرورت دارد.

دکتر قناعتی ترویج مسئولیت پذیری اجتماعی را یکی از الزامات دانشگاه نسل چهارم بیان کرد و افزود: مسئولیت پذیری اجتماعی، به معنای توجه و پاسخگویی به نیازهای جامعه است. مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشگاه، به معنای مشارکت دانشگاه در حل مشکلات جامعه و بهبود کیفیت زندگی مردم است.

ترویج مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشگاه، به ایفای نقش دانشگاه در توسعه جامعه و تربیت دانشجویان مسئولیت پذیر و متعهد کمک می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران راهکارهای ترویج اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشگاه را تدریس، تقویت فرهنگ و ارائه الگوهای اخلاقی و مسئولیت پذیر در دانشگاه عنوان کرد و گفت: اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی، از پایه های اصلی دانشگاه نسل چهارم است.

دکتر قناعتی مسئولیت پذیری را درانجام پژوهش های کاربردی و حل مسائل جامعه مهم دانست و گفت: دانشگاه باید دانش و فناوری تولید شده خود را به جامعه منتقل و به آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی جامعه کمک کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی، از پایه های اصلی دانشگاه نسل چهارم است. ترویج این دو ارزش در دانشگاه، ضروری است زیرا به ایجاد فضایی سالم و با نشاط در دانشگاه، حفظ اعتبار و جایگاه دانشگاه، تربیت دانشجویانی اخلاق مدار و مسئولیت پذیر و ایفای نقش دانشگاه در توسعه جامعه کمک می کند.

دانشگاه دانشگاه نسل چهارم

تاریخ ثبت:1402/10/17
موضوع: عمومی

تا کنون دیدگاهی نوشته نشده، اولین نفر باشید که دیدگاهش را بیان می کند.

دیدگاه شما

کاربر گرامی خواهشمند است به موارد زیر دقت فرمایید:
• لطفا فارسی تایپ کنید و با حروف لاتین (فینگلیش) ننویسید.
• دیدگاه های ارائه شده پس از بازبینی منتشر می‌شود.
• آدرس ایمیل در سایت نمایش داده نمی شود.