اخبار

دکتر محمدرضا حیدرزاده مدیرعامل ونایب رییس هیات مدیره شرکت پلیمر اریاساسول

دکتر محمدرضا حیدرزاده مدیرعامل ونایب رییس هیات مدیره شرکت پلیمر اریاساسول
گفت وگوی مشروح با دکتر محمدرضا حیدرزاده مدیرعامل و نایب رئیس هئیت مدیره شرکت پلیمر آریاساسول؛
1402/10/30 عمومی



دکتر محمدرضا حیدرزاده مدیرعامل ونایب رییس هیات مدیره شرکت پلیمر اریاساسول

گفت وگوی مشروح با دکتر محمدرضا حیدرزاده مدیرعامل و نایب رئیس هئیت مدیره شرکت پلیمر آریاساسول؛

عمل به مسئولیت‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از وظایف ذاتی شرکت‌های تجاری همواره یکی از موضوعات مورد توجه افکار عمومی بوده است| آهوی جبیر گونه‌ای که با حمایت آریاساسول از خطر انقراض رهایی یافت

 

در آستانه برگزاری دهمین همایش ملی و دومین همایش بین‌المللی اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی که اول بهمن ماه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود، با دکتر محمدرضا حیدرزاده مدیرعامل و نایب رئیس هئیت مدیره شرکت پلیمر آریاساسول به گفتگو پرداختیم. دکتر حیدرزاده علاوه بر تبیین نقش مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌های پتروشیمی در مورد مسئولیت اجتماعی و رویکرد شرکت در حوزه نیکوکاری اینگونه بیان کردند:

 

پایگاه خبری دانشگاه تهران: با توجه به برگزاری دهمین همایش ملی و دومین همایش بین‌المللی اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی، ضرورت نقش مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها در مورد مسئولیت اجتماعی و رویکرد آن در حوزه نیکوکاری را تشریح بفرمایید.

دکتر حیدرزاده: عمل به مسئولیت‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از وظایف ذاتی شرکت‌های تجاری همواره یکی از موضوعات مورد توجه افکار عمومی بوده است. در ایران اسلامی، با توجه به موقعیت منطقه ساحلی خلیج فارس و وجود ذخایر هیدروکربوری، تجمع شرکت‌های مرتبط با صنایع نفت و گاز در منطقه منجر به آن شده که عمل به این وظایف اهمیت بیشتری پیدا کند. موضوعی که متأسفانه به‌دلیل ضعف الزام‌های قانونی از سوی بسیاری از صنایع و شرکت‌ها مغفول می‌ماند و نتیجه آن جز رنج و زحمت برای جوامع پیرامونی نبوده است. بر این اساس، شرکت پلیمر آریاساسول با توجه به بررسی‌ها و سنجش‌هایی که با همکاری دستگاه‌های مختلف انجام می‌دهد، انجام وظایف فرای الزامات قانونی در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی را سرلوحه سیاست‌گذاری و فعالیت خود قرار داده است تا شاید آلام این مسئولیت‌های مغفول را اندکی کم کند. تنوع اقدام‌های این شرکت در منطقه منجر به توجه سایر شرکت‌ها و الگوبرداری از این اقدام‌ها شده است و همین موضوع انتخاب آریاساسول را از سوی سازمان‌ها و ارگان‌های ذی صلاح داخلی و بین‌المللی به دنبال داشته است.

 

پایگاه خبری دانشگاه تهران: چگونه می‌توانیم بین مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها و موسسات با جامعه یک پیوند برقرار کنیم؟

حیدرزاده: درخرداد ماه سال 1402 بود که از مؤسسه نگهداری از سالمندان و معلولین کلید بهشت بازدید شد. در جریان این بازدید با توضیحات رئیس این مرکز، ارزیابی‌های مناسب در مورد صحت اطلاعات و کمبودهای این مرکز انجام و به ‌دنبال آن بخش عمده‌ای از نیازهای مادی این مؤسسه با فوریت رفع گردید.

بعد از آن با ابتکار عمل شرکت پلیمر آریاساسول، اقدام‌های برای توانمندسازی این مرکز انجام شد، از جمله آنکه شرکت با برگزاری یک نمایشگاه در داخل مجتمع اقدام به فروش تابلوهای نقاشی توان‌خواهان در بین کارکنان کرد که طی دو روز تمامی تابلوها به نفع معلولین به فروش رفت و به گفته مدیر مرکز، مبلغی فرای انتظار مجموعه، استحصال شد.

بعد از آن، همزمان با برگزاری نمایشگاه ایران پلاست در شهریور 1402، کانتری برای این معلولین در غرفه آریاساسول بنا شد و با ابتکار آریاساسول بسته‌های حمایتی یکساله از این مجموعه تعریف و به شرکت‌هایی که از این غرفه بازدید داشتند، عرضه شد. این موضوع منجر به تقبل تمامی بسته‌های حمایتی از سوی بانک‌ها و شرکت‌های حاضر در نمایشگاه و تأمین تمامی هزینه‌های این مرکز برای یکسال شد. ضمن آنکه به گفته جان‌نثار احمدی، رئیس مؤسسه کلید بهشت، این موضوع منجر به آن شد که مرکز نگهداری از معلولین و سالمندان در بین سایر شرکت‌ها شناخته شود و مسیر برای تعامل با دیگران هموار شود که نتیجه اقدام‌های آریاساسول بود.

البته اقدام‌های مسئولانه آریاساسول در مورد این مؤسسه به این موارد ختم نشد و با توجه به وعده مدیرعامل این شرکت، تمامی معلولین و سالمندان کلید بهشت با هزینه آریاساسول به مشهد مقدس عازم شدند و بعد از سال‌ها به آرزوی زیارت آقا امام رضا (ع) نائل آمدند؛ اگرچه با توجه به ناتوانی برخی از آن‌ها، امکان اعزام تمامی افراد ممکن نشد، اما سایر افرادی که در این مرکز موفق به انجام این سفر زیارتی نشدند، با تقبل هزینه از سوی آریاساسول به سفر زیارتی شاهچراغ شیراز اعزام شدند.

پایگاه خبری دانشگاه تهران: به عنوان مدیر عامل و نایب رئیس هئیت مدیره شرکت پلیمر آریاساسول، نقش شرکت‌های پتروشیمی در حوزه اجتماعی و محیط زیست بیان بفرمایید؟

مدیر عامل و نایب رئیس هئیت مدیره شرکت پلیمر آریاساسول : گونه آهوی جبیر به‌عنوان یکی از گونه‌های جانوری در حال انقراض یکی از مواردی بود که دغدغه‌های مسئولان زیست‌محیطی کشور را به همراه داشت. شرکت پلیمر آریاساسول با ورود به این موضوع در طول یک برنامه شش ساله، اقدام‌های درخوری برای حفظ این گونه انجام داد. با نظارت سازمان محیط زیست، 4 رأس از این آهو به منطقه حفاظت شده خلیج نایبند وارد شد، شرکت پلیمر آریاساسول با ایجاد حفاظ، تأسیسات، ساختمان نگهبانی و اقدامات بسیار دیگر برای حمایت از این گونه پا به میان گذاشت. تأمین نیروی حفاظت و نگهبانی، نیروگاه خورشیدی برای تأمین ساختمان اداری و روشنی منطقه، تأمین وسایل نقلیه و تعمیر و نگهداری آن‌ها در طول برنامه شش ساله، تأمین علوفه و آب برای آهوان و دیگر اقدام‌هایی که قابل شمارش نیست، در این بستر انجام شد.

در نتیجه این اقدام‌ها بود که در سال 1402، تعداد آهوان با افزایش 1350 درصدی به 55 عدد رسید و برنامه آریاساسول در این زمینه تکمیل و بر این اساس این پروژه با تمام تجهیزات و امکانات تأمین شده به سازمان محیط زیست استان واگذار شد.

این اقدام‌ها و نتیجه آن کرسی توسعه و سلامت سازمان یونسکو را بر آن داشت تا با بررسی و ارزیابی اقدامات صحت آن‌ها را بررسی کند و پس از تأیید آن‌ها اقدام به اعطای تندیس و لوح تقدیر به شرکت پلیمر آریاساسول برای 6 سال خدمات ارزنده در این زمینه کرد.

پایگاه خبری دانشگاه تهران: در خصوص تجربه‌های انجام شده دیگر در حوزه مسئولیت پذیری چه نظری دارید؟

  1. سرداران اهدای خون

سازمان اهدای خون منطقه عسلویه به‌دلیل آگاهی کم مردم منطقه همواره برای تأمین خون مجبور به اتکا به شهرهای اطراف برای تأمین نیازهای خونی خود بود. این موضوع در دیدار مدیران سازمان خون شهرستان و استان و مدیر HSE شرکت پلیمر آریاساسول مطرح شد. موضوعی که شرکت را بر آن داشت تا برای رفع آن گام‌هایی بردارد. در همین زمینه با دستور مدیرعامل کمک‌های مالی برای تجهیز و رفع نیازهای این سازمان در شهرستان عسلویه برداشته شد. بعد از آن بود که با اقدام آریاساسول کارکنان شرکت اقدام به اهدای خون خود به این سازمان و مردم منطقه کردند. به‌گونه‌ای که حرکتی دور از انتظار و فرای تصور متولیان این حوزه رقم خورد و کارکنان شرکت موفق شدند رکورد اهدای خون در بین شرکت‌های صنعتی کشور بشکنند. اقدامی که هر 4 ماه تکرار می‌شود. همین موضوع منجر شد که در مراسم روز پتروشیمی در تاریخ نهم دی ماه 1402، لوح تقدیر و تندیس سرداران گمنام حوزه سلامت از سوی معاون اجتماعی سازمان انتقال خون کشور به کارکنان شرکت اعطا شود.

 

  1. فلرهای سبز آریاساسول

فلرهای سوزان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولین و مردم منطقه بوده است. موضوعی که به‌طور ویژه با سلامت مردم ساکن در آن ارتباط دارد.

موضوعی که علاوه بر هزینه‌های هنگفت مالی، فشارهای زیادی را از سوی نهادهای زیست‌محیطی بر صنعت وارد می‌کند. خوشبختانه آریاساسول به‌عنوان سازمانی سرآمد در این زمینه همواره کاهش گازهای فلر و به حداقل رساندن آن را در برنامه خود داشته است.

پروژه بازیابی گازهای ارسالی فلر شرکت پلیمر آریاساسول، یکی از پروژه‌های خاص و منحصر بفرد شرکت بود که توجه کمیته رویداد رویش را به خود جلب کرد. رویدادی که به پروژه‌های ویژه زیست محیطی شرکت‌های منطقه پرداخت و با انتخاب آریاساسول به‌عنوان طرح برتر این رویداد، مدیرعامل و مدیر HSE شرکت از سوی علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، سخاوت اسدی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و عبدالرحمن مرادزاده، رئیس سازمان محیط زیست استان بوشهر مورد تقدیر قرار گرفتند.

بهینه‌سازی مصرف سوخت در روشن نگه داشتن شمعک در راستای به‌سوزی فلرهای مجتمع از دیگر طرح‌هایی است که در آریاساسول برای مسئولیت‌های اجتماعی دنبال می‌شود.

 

پایگاه خبری دانشگاه تهران: آقای دکتر سخن پایانی خود را در خصوص گام‌های بلند مسئولیت‌های اجتماعی بیان بفرمایید؟

دکتر حیدرزاده: آریاساسول به‌عنوان شرکت سرآمد در مسئولیت‌های اجتماعی اقدام‌های خود را در این زمینه به این تعداد محدود نکرده است و گام‌های بیشماری برای تنوع بخشی و گسترش تعهدات خود به جامعه پیرامونی برداشته است. کمک به مؤسسه خیریه امام رضا، اهدای نوشت‌افزار به دانش‌آموزان کم‌بضاعت، کمک به زلزله زدگان شهرستان خوی 1401، طراحی و ساخت ورزشگاه‌ها ،اهدا به جامعه محلی، طرح مستمر پاکسازی محیط پیرامونی از زباله‌های فیزیکی و توزیع بسته‌های معیشتی میان خانواده‌های نیازمند تحت پوشش کمیته امام خمینی، تنها بخشی از اقدام‌های آریاساسول برای انجام وظایف اجتماعی بوده است.

مسئولیت پذیری اجتماعی آریا ساسول پلیمر آریا ساسول دکتر محمدرضا حیدرزاده

تاریخ ثبت:1402/10/30
موضوع: عمومی

تا کنون دیدگاهی نوشته نشده، اولین نفر باشید که دیدگاهش را بیان می کند.

دیدگاه شما

کاربر گرامی خواهشمند است به موارد زیر دقت فرمایید:
• لطفا فارسی تایپ کنید و با حروف لاتین (فینگلیش) ننویسید.
• دیدگاه های ارائه شده پس از بازبینی منتشر می‌شود.
• آدرس ایمیل در سایت نمایش داده نمی شود.