اخبار

اخلاق حرفه ای یعنی تنها مسئولیت پذیری، ساده ترین تلقی از این مفهوم پیچیده و چند بعدی

اخلاق حرفه ای یعنی تنها مسئولیت پذیری، ساده ترین تلقی از این مفهوم پیچیده و چند بعدی
دکتر مصطفی راستینه: اخلاق حرفه ای یعنی تنها مسئولیت پذیری، این ساده ترین تلقی از این مفهوم پیچیده و چند بعدی آن است
1402/10/28 عمومی



اخلاق حرفه ای یعنی تنها مسئولیت پذیری، ساده ترین تلقی از این مفهوم پیچیده و چند بعدی

اخلاق حرفه‌ای (professional echics) یکی از زمینه‌های دانش مدیریت است به عبارتی سبک چگونه زیستن و چگونه رفتار کردن در یک تخصص و در یک محیط تخصصی اعم از فردی و سازمانی را تعیین می‌کند. خلاق حرفه‌ای می‌تواند علاوه بر رعایت موارد ذکرشده در آیینه‌ی مسئولیت اجتماعی ، تعهد اجتماعی و انطباق اجتماعی تفسیر کرد.

اخلاق حرفه‌ای صرفاً دانستن نیست بلکه خواستن هم هست مهارت‌یابی و خلاقیت راهم شامل می‌شود ریشه اخلاق حرفه‌ای باورها و اعتقادات فردی و سازمانی است. اخلاق حرفه‌ای به دو بخش اخلاق فردی که مسئولیت‌پذیری شخصی است و اخلاق کار

 (work ethics) مسئولیت فرد در مقابل شغل یا پست سازمانی تقسیم می‌شود.

اخلاق حرفه‌ای تنها با آموزش به دست نمی‌آید و صرفاً آموزش کافی نیست بلکه باید آموزش‌ها را به یادگیری تبدیل کنیم و یادگیری ازنظر روانشناسی یعنی تغییر در رفتار، در هر صورت اخلاقی بودن یا نبودن رفتارها و عملکرد افراد و مدیران می‌تواند پیامدهای مثبت و منفی را در سطح جامعه رقم بزند. همه می‌دانیم ما در کشورمان مسئولیت را مربوط به تک‌تک افراد و شهروندان می‌دانیم ولی مسئولیت‌پذیری یعنی پاسخگویی در قبال وظیفه و تکلیف بنابراین مسئولین ما در قبال رفتار خود و عوارض ناشی از آن باید مورد سؤال و بازخواست قرار گیرند وقتی مسئولین در قبال این مسئولیت به دنبال فعالیت‌های فردی خود باشند مردم نیز در قبال مسئولیت اجتماعی خود بی‌تفاوت می‌شوند و نمی‌توان توقع داشت مسئولین به دنبال فعالیت‌های فردی خود باشند و آینده مردم برایشان فرقی نکند و مردم مسئولیت اجتماعی خودشان را بپذیرند و کم و کاستی‌های را نیز پوشش دهند.

پس  میتوان گفت اخلاق حرفه‌ای یعنی تنها مسئولیت‌پذیری در دو بخش فردی و سازمانی، این ساده‌ترین تلقی از این مفهوم پیچیده و چند بعدی است.

اخلاق حرفه ای مسئولیت پذیری اجتماعی مسئولیت فردی

تاریخ ثبت:1402/10/28
موضوع: عمومی

تا کنون دیدگاهی نوشته نشده، اولین نفر باشید که دیدگاهش را بیان می کند.

دیدگاه شما

کاربر گرامی خواهشمند است به موارد زیر دقت فرمایید:
• لطفا فارسی تایپ کنید و با حروف لاتین (فینگلیش) ننویسید.
• دیدگاه های ارائه شده پس از بازبینی منتشر می‌شود.
• آدرس ایمیل در سایت نمایش داده نمی شود.