اخبار

مصاحبه حجت‌الاسلام والمسلمین علی جعفری، معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی ( ره )

مصاحبه حجت‌الاسلام والمسلمین علی جعفری، معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی ( ره )
حجت‌الاسلام والمسلمین علی جعفری، معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی ( ره ): طرح ۳۱۳ با حضور طلاب و روحانیون در روستاها در سال ۱۴۰۱ شروع به کار کرد و برکات زیادی برای کمیته امداد و خانواده‌های تحت حمایت این نهاد داشت
1402/10/25 عمومی



مصاحبه حجت‌الاسلام والمسلمین علی جعفری، معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی ( ره )

ارتقای توانایی‌ها، شکوفایی استعداد‌ها و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله مهم ترین اهداف کمیته امداد امام خمینی (ره) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی جعفری، معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی ( ره ) با اشاره به اجرای طرح ۳۱۳ با حضور طلاب و روحانیون اظهار داشت : طرح ۳۱۳ با حضور طلاب و روحانیون در روستاها در سال ۱۴۰۱ شروع به کار کرد و برکات زیادی برای کمیته امداد و خانواده‌های تحت حمایت این نهاد داشت.

حجت‌الاسلام جعفری ادامه داد: این طرح در ابتدا به صورت آزمایشی با حضور ۳۱۳ نفر از روحانیون در ۳۱۳ روستا آغاز شد و در پایان سال گذشته حدود دو هزار و ۵۰۰ طلبه و روحانی با حضور در مناطق روستایی به خدمت‌رسانی فرهنگی و اجتماعی به جامعه پرداختند.

معاون امور فرهنگی کمیته امداد خاطرنشان کرد: ارتقای توانایی‌ها، شکوفایی استعداد‌ها و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در خانواده‌های تحت حمایت از مهمترین اهداف اجرای طرح ۳۱۳ است که از طریق تبلیغ چهره به چهره و مستمر توسط طلاب فعال، موجبات رشد رفتاری و معنوی مددجویان خواهد شد.

وی اظهار داشت : طرح ۳۱۳ به دنبال جبران خلاء‌های مادی، معنوی و اجتماعی موجود در حیات خانواده‌های تحت حمایت در عرصه‌های فرهنگی، ایمانی و شخصیتی است و ۲۵ هزار خانوار را تحت پوشش قرار داده است.                             

معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی ( ره ) کشور تصریح کرد اکنون حدود 100 هزار دختر بالای ۳۰ سال کشور زیر چتر حمایت مالی، فرهنگی و آموزشی کمیته امداد قرار دارند و طی تفاهم صورت گرفته با جمعیت هلال احمر این گروه مخاطب تحت آموزش قرار می گیرد و در نهایت در خانه های هلال ساماندهی می شوند.               

معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) عنوان کرد با افتتاح مراکز روانشناختی و مشاوره‌ای در صدد فراهم کردن زمینه مناسب برای ارائه خدمات بهینه به خانواده های مورد حمایت امداد با اولوت بندی مشخص هستیم و در مرحله اول پروژه ازدواج در دستور کار قرار گرفته است.                              

وی بیان کرد : اکنون دختران ۱۹ تا ۳۰ سال و زنان زیر ۳۰ سال فاقد فرزند در بحث‌های مشاوره‌ای خانواده در اولویت برنامه‌های مراکز روانشناختی و مشاوره‌ای هستند .

معاون امور فرهنگی کمیته امداد گفت : از مجموع دانش‌آموزان کنکوری تحت حمایت کمیته امداد، حدود ۱۱۰۰۰ نفر در دانشگاه‌های سراسر کشور پذیرفته شدند و ۱۷۰ نفر از دانش‌آموزان کنکوری کمیته امداد حائز رتبه‌های زیر هزار در آزمون سراسری شدند           

در ادامه دکتر جعفری با بیان اینکه یکی از اقدامات کمیته امداد، ارائه خدمات حمایتی و فرهنگی به دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش است، اظهار کرد : در همین راستا این نهاد اقدامات و خدماتی را به دانش‌آموزان کنکوری   ارائه داده است .

وی با اشاره به اینکه حدود 34 هزار دانش‌آموز کنکوری در آزمون سراسری 1402 از مددجویان کمیته امداد بودند، تصریح کرد : این دانش‌آموزان از خدمات مشاوره، کلاس‌های کنکور و پشتیبانی تلفنی استفاده کردند                              

کمیته امداد ایشان افزودند اکنون بیش از 800 هزار دانش‌آموز تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی ( ره ) هستند و از خدمات این نهاد بهره‌مند می‌شوند                                  

دانش‌آموزان یکی از جوامع هدف در کمیته امداد امام خمینی ( ره ) هستند که خدمات مختلفی به این دسته از مددجویان ارائه می‌شود . طبق آمار کمیته امداد هم‌اکنون بیش از 800 هزار دانش‌آموز تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند                              

کمک‌های تحصیلی کمیته امداد شامل کمک‌های معیشتی، کمک خرج تحصیلی و لوازم‌التحریر است . طبق گفته علی جعفری معاون فرهنگی کمیته امداد، در سال جاری در زمینه ارائه خدمات تحصیلی و کمک هزینه تحصیلی خدمات هدفمندی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و باتوجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای حمایت از دانش‌آموزان تحت پوشش، از ظرفیت‌های مختلف فرهنگی در این بخش استفاده می‌‌شود .

کمک به بازگشت به تحصیل افراد بازمانده از تحصیل و تقویت دروس دانش‌آموزان نیز یکی دیگر از برنامه‌هایی است که از سوی کمیته امداد ارائه می‌شود تا بر اساس رسالتی که وجود دارد هیچ کودکی از تحصیل بازنماند. ضمن اینکه در تفاهم‌نامه مابین وزارت آموزش و پرورش و کمیته امداد، بر حمایت از افراد بازمانده از تحصیل نیز تاکید شده است .

همچنین طبق آماری که کمیته امداد اعلام کرده است 750 دانش‌آموز تحت پوشش کمیته امداد در مدارس استعدادهای درخشان و 7 هزار نفر در مدارس نمونه دولتی در حال تحصیل هستند . این نهاد برای حمایت از دانش‌آموزانی که قصد دارند وارد سمپاد شوند، برای انتخاب رشته پایه نهمی‌ها، برای هنرستانی‌ها و هم دانش‌آموزان رشته‌های نظری به تفکیک هر رشته‌ برنامه‌های ویژه تحصیلی مدنظر دارد . در واقع برنامه‌ریزی تحصیلی برای دانش‌آموزان تحت پوشش تا مرحله کنکور ادامه دارد و به گفته معاون فرهنگی کمیته امداد، این دسته از دانش‌آموزان در طرح‌های تحصیلی کمیته امداد توسط تیم‌های تخصصی مورد حمایت تحصیلی ( شامل دارا بودن از پشتیبان تحصیلی، برنامه‌های کتب درسی، مشاوره و برنامه‌ریزی و آزمون‌های مختلف) قرارمی گیرند و در مقطع کنکور نیز برای این افراد انتخاب رشته انجام می‌شود                                    .

ایشان افزودند مدارس همدل یکی از طرح‌هایی است که از سوی کمیته امداد برای ارائه خدمات تحصیلی به دانش‌آموزان تحت پوشش ارائه می‌شود . در تفاهم‌نامه‌ای که بین کمیته امداد و آموزش و پرورش منعقد شد، سال گذشته بیش از 23000 هزار دانش‌آموز در مدارس هیات امنایی غیردولتی و نمونه دولتی به‌صورت رایگان ثبت‌نام کردند و امسال نیز این رقم به ثبت‌نام 30 هزار نفر افزایش یافته تا دانش‌آموزان مستعد در این مدارس سمپاد ثبت‌نام شوند و بتوانند تحصیلات خود را ادامه دهند .

یکی دیگر از حمایت‌های کمیته امداد، برنامه‌ریزی‌های تحصیلی، برنامه‌های تقویتی و مشاوره به دانش‌آموزان است و برای حمایت از دانش‌آموزان تحت پوشش محدودیتی وجود نداشته و جمعیت در حال تحصیل از خدمات این مجموعه استفاده می‌کنند . در عین حال دانش‌آموزان و دانشجویان نخبه که دارای شاخص‌های نخبگی هستند، از اعتبارات کمک‌هزینه نخبگی علاوه بر حمایت‌های معمول وام و کمک معیشت و ... برخوردار می‌شوند . علی جعفری پیش از این درباره کمک هزینه تحصیلی دانش‌آموزان عنوان نمودند : « کمک هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان تحت پوشش براساس خدمات تحصیلی، ویژگی‌های تحصیلی و نیازها و فضای تحصیلی دانش‌آموزان متغیر است     

حجت‌الاسلام والمسلمین علی جعفری با تشریح خدمات کمیته امداد به دانش‌آموزان نیازمند برای موفقیت در کنکور سراسری از جمله برگزاری کلاس‌های آنلاین و آفلاین آموزشی برای تقویت دانش‌آموزان با همکاری موسسات کنکور اشاره کرد و گفت: دانش‌آموزان کنکوری کمیته امداد همچنین در آزمون‌های آزمایشی موسسات معتبر کنکور شرکت کردند .

معاون امور فرهنگی کمیته امداد انجام اقدامات مشاوره‌ای، انگیزشی و اطلاع‌رسانی را از دیگر برنامه‌های این نهاد در حمایت از دانش‌آموزان کنکوری نیازمند عنوان کرد و افزود : باشگاه مستعدان کنکوری با هدف تمرکز بر دانش‌آموزان کنکوری با استعداد و معدل بالا و حمایت ویژه از آنان تشکیل شده است . خدمات کمیته امداد در زمینه کنکور سراسری تا مرحله انتخاب رشته ادامه داشته و طرح مشاوره انتخاب رشته دانش‌آموزان حائز کسب رتبه، پس از اعلام نتایج کنکور اجرا خواهد شد .

مصاحبه کمیته امداد مسئولیت اجتماعی طرح 313

تاریخ ثبت:1402/10/25
موضوع: عمومی

تا کنون دیدگاهی نوشته نشده، اولین نفر باشید که دیدگاهش را بیان می کند.

دیدگاه شما

کاربر گرامی خواهشمند است به موارد زیر دقت فرمایید:
• لطفا فارسی تایپ کنید و با حروف لاتین (فینگلیش) ننویسید.
• دیدگاه های ارائه شده پس از بازبینی منتشر می‌شود.
• آدرس ایمیل در سایت نمایش داده نمی شود.